Звіт директора

ЗВІТ

Директора Забірської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

про свою діяльність на посаді

протягом 2017-2018 навчального року ( 16.05.2018 року)

   Шановні добродії! Закінчився навчальний рік ми готуємося до початку нового навчального року, і тому зібралися сьогодні, щоб зробити певні підсумки роботи колективу школи, оцінити діяльність директора на посаді протягом 2017-2018 навчального року.
На цих загальних зборах ми керуємося Положенням про порядок звітування керівників навчальних закладів про свою діяльність перед трудовим колективом, представниками громадського самоврядування школи щодо своєї діяльності на посаді протягом навчального року, яке було затверджене Наказом МОН України №178 від 23 березня 2005 року.
Як директор школи, у своїй діяльності протягом звітного періоду, я керувалася Статутом школи, Правилами внутрішнього трудового розпорядку, посадовими обов’язками директора школи, законодавством України, іншими нормативними актами, що регламентують роботу керівника загальноосвітнього навчального закладу. Моя діяльність, як директора, здійснювалась у відповідності до Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту».

  1. Загальна інформація про школу.

Забірська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів є комунальною власністю відділу освіти Києво-Святошинської РДА Київської області. Управління та фінансування здійснюється відділом освіти Києво-Святошинської РДА, якому делеговані відповідні повноваження. Будівля школи прийнята в експлуатацію 1975 року, земельна ділянка, яка належить школі має площу 1,8 га. У 2017-2018 навчальному році працює 23 педагогічних працівника та 12 працівників з числа обслуговуючого персоналу. Навчання завершує 38 учнів, середня наповнюваність класів становить у початковій школі – 27 учнів, у середній школі – 26 учнів, у старшій школі – 13 учнів.

 

  1. Кадрове забезпечення.

У 2017-2018 навчальному році штатними працівниками школа була забезпечена на 98 %. Розстановка педагогів здійснюється відповідно до фахової освіти педпрацівників. При підборі нових кадрів (навіть обслуговуючого персоналу) враховується фахова підготовка, особисті та колективні якості, працездатність, інші характеристики. Час диктує все нові і нові вимоги до вчителя, тому доречним зараз є вміння працювати з комп’ютером, оргтехнікою. 100% педагогів школи пройшли навчання інформаційним технологіям. Перспектива в освіті така, що років через три вчитель, який не володіє навичками роботи на комп’ютері та не використовує їх у своїй діяльності, не буде відповідати освітнім вимогам, та не зможе ефективно забезпечувати навчально-виховний процес з учнями. Адміністрація школи показує приклад усім вчителям — не тільки директор, секретар, а й заступники, володіють навичками роботи з оргтехнікою, яка розміщена у їх кабінетах та використовується для адміністративної роботи.

Більша частина педколективу має вищу кваліфікаційну категорію та звання, що говорить про значний досвід колективу.

У розрізі базових дисциплін ситуація з укомплектованістю педагогічними кадрами має такий вигляд: середнє тижневе навантаження педагогічних працівників по школі становить 22 год.

  1. Методична робота.

У школі діє певна система методичної роботи. ЇЇ сітка створена на діагностичній основі. Вже не один рік педколектив працює над проблемою «Формування життєвої компетентності та готовності до успішного самостійного життя через створення педагогічних і психологічних умов для активного духовного, інтелектуального та фізичного розвитку учнів». Керівництво методичною роботою здійснювала методична рада, яка працює на базі шкільного методичного кабінету.

До реалізації завдань методичної роботи активно залучаються вчителі, які мають педагогічні звання та вищу кваліфікаційну категорію. Вони є керівниками шкільних методичних об’єднань, творчих груп, наставниками молодих учителів. За їх активної участі проходять предметні тижні, методичні засідання, тощо. В організації науково-методичної роботи з педагогічними кадрами школи результативно використовуються можливості шкільного методичного кабінету (кабінет заступника з НВР), де сконцентровані нормативні документи про освіту, зразки підручників, програми з базових дисциплін, матеріали з досвіду роботи кожного учителя, матеріали діяльності шкільних методичних об’єднань та творчих груп, буклети учителів, науково-методична та психолого-педагогічна література, зразки оформлення шкільної документації, матеріалів на різноманітні конкурси, технічні засоби.

Результативною була робота всіх методичних об’єднань та груп. Учителі провели відкриті уроки, виховні заходи, ділились досвідом роботи по проблемах, зросла їх педагогічна майстерність. Внаслідок чого рівень навчальних досягнень учнів школи оцінюється хорошими показниками.

Учителі школи йдуть в ногу з життям. Широко впроваджуються у практику інноваційні технології, суть яких полягає в тому, що навчання відбувається шляхом взаємодії всіх, хто навчається. З кожним роком нові інформаційні технології на уроках впроваджує все більше і більше педагогів школи.

У 2017-2018 навчальному році атестувалося 3 учителя. За результатами атестації  їм було підтверджено відповідність кваліфікаційним категоріям «спеціаліст вищої категорії» та звання «старший учитель».     Педагоги школи активно залучаються до роботи у районних семінарах, засіданнях творчих та ініціативних груп, науково-практичних конференціях тощо. Так, на базі школи у навчальному році було організовано та проведено 2 районні семінари.

Аналіз якісного складу та освітнього рівня педагогічних працівників школи дозволяють зробити висновок про можливість проведення навчально-виховного процесу на високому рівні.

  1. Навчальна діяльність учнів.

Протягом 2017-2018 навчального року робота педколективу була спрямована на формування життєвої компетентності та готовності до успішного самостійного життя через створення педагогічних і психологічних умов для активного духовного, інтелектуального та фізичного розвитку учнів. Станом на 1 вересня 2017 року до першого класу були залучені всі діти, яким виповнилось 6 років, а це 31 учень. Учениця 2 класу за станом здоров’я навчається за інклюзивною формою навчання.

Учні нашої школи традиційно активні учасники міжнародних конкурсів. Цього року учасниками конкурсу юних знавців математики «Кенгуру» стали 49 учасників, а конкурсу – «Соняшник»  45 учасників, які стали призерами Всеукраїнських, Регіональних шкільних нагород. Велика заслуга в цьому вчителів, які готували дітей до конкурсу, рецензували наукові роботи.

  1. Зовнішнє незалежне оцінювання.

У поточному  навчальному році у школі буде проводитись Державна підсумкова атестація учнів 4 та 9 класів, а для учнів 11 класу державна підсумкова атестація буде проводитись у формі зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО).

Згідно наказу по школі від 10.04.2018 р. № 33 ДПА для учнів 4 класу проходитиме з 15 по 18 травня з двох предметів: українська мова і літературне читання та математика, для учнів 9 класу з 31 травня по 12 червня з трьох предметів: українська мова, математика і українська література.

Зовнішнє незалежне оцінювання проводитиметься згідно наказу Міністерства освіти і науки України від 31.07.2017 р. № 1103 «Деякі питання проведення в 2018 році зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти».

ЗНО проводитиметься з 22 травня по 13 червня 20108 р.

 

Предмет Кількість учнів зареєстрованих

на ЗНО

Дата проведення
МАТЕМАТИКА 3 (22 травня)
УКРАЇНСЬКА МОВА І ЛІТЕРАТУРА 12 (24 травня)
АНГЛІЙСЬКА МОВА 4 (01 червня)
БІОЛОГІЯ 2 (04червня)
ІСТОРІЯ УКРАЇНИ 10 (06 червня)
ГЕОГРАФІЯ 5 (08 червня)
ФІЗИКА (11 червня)
ХІМІЯ (13 червня)

 

Свято Останнього дзвоника проводитиметься 25 травня 2018 р.

Урочисте вручення документів про освіту проводитиметься учням 11 класу – 23 червня, учням 9 класу – 15 червня 2018 р. Датою завершення навчального року вважається 23 червня.

  1. Виховна та позакласна робота.

Основною метою педагогічних працівників у вихованні учнів у 2017-2018 н.р. було формування громадянина, патріота, інтелектуально-розвиненої, морально зрілої особистості, яка готова протистояти негативним впливам, справлятися з проблемами, творити себе і оточуючий світ.

Виховна проблема школи «Відродження загальнолюдських та національних цінностей – основа виховання підростаючого покоління».

Виховна система школи реалізується через проведення традиційних шкільних свят: Першого та Останнього дзвоника,  випускного вечора, свята Букваря, Новорічного свята, родинного свята жінки та матері, Осінній бал, День закоханих. Велика увага приділяється заходам національно-патріотичного виховання. Проводяться різноманітні тематичні уроки, виставки, усні журнали, урочисті лінійки: Козацька Покрова, День пам’яті жертв Голодомору та політичних репресій, День Гідності та Свободи, День Миру, День Соборності України, День пам’яті героїв Крут, День пам’яті Небесної Сотні та подій на Чорнобильській АЕС, День Перемоги та інші.

Щопонеділка проводяться загальношкільні лінійки дисципліни та порядку для учнів 5 – 11 класів з метою організації класних дитячих колективів.

Робота шкільного учнівського самоврядування є важливим засобом розвитку в учнів критичного мислення та навичок аргументованого висловлювання. Лідери школи беруть участь в роботі районної організації дітей, відвідують семінари, беруть участь у різноманітних акціях.

Щорічно школа бере участь у конкурсі на кращий суспільно-значущий проект учнівського самоврядування. Волонтерським рухом у школі керує волонтер Коваль Ольга Вікторівна. У 2017-2018 н.р. було проведено доброчинні акції до Нового року та Великодня. Частина зібраних смаколиків, малюнків і саморобок відправлено до Військового шпиталю м. Києва. Друга частина подарунків відправлено на Схід, до 44 бригади.

На базі школи працюють гуртки за інтересами. На заняттях історико-краєзнавчого гуртка «Краєзнавець» (кер. Хомченко А.М.) розширюються і поглиблюються знання дітей про свій рідний край, про село, вивчаються традиції і обряди українського народу, проводиться краєзнавчо-пошукова робота. На базі музею історії та  освіти с. Забір’я проводились заходи народознавчого характеру: екскурсії до дня визволення села від німецько-фашистських загарбників (6 листопада), до Голодомору 1933 р. в нашому селі, Сковородинські читання, Шевченківські дні, також було проведено фотосесію «З бабусиної скрині», готується оформлення виставки за матеріалами фотосесії. Традиційно щороку в музеї проводяться Андріївські вечорниці з вивченням народних звичаїв, пісень і танців.

Учасники народного художнього колективу «Барвінок» під кер. Гегельської Т.В. вивчають народні звичаї, традиції, популяризують кращі зразки української культури серед жителів села, району та області. Гуртківці беруть активну участь у громадському житті не лише школи, а й села та району. Вони виступають на святкових концертах до Дня Незалежності, Дня села, 8 березня, Нового року та Різдва. Неодноразові лауреати районних та обласних фестивалів.

Одним із дієвих засобів національно-патріотичного виховання є участь школи у Всеукраїнській дитячо-юнацькій військово-патріотичній грі «Сокіл («Джура»).

Учні мають змогу займатися у спортивній секції з футболу, заняття якої організовує Боярська ДЮСШ на базі школи.

Перший рік на базі школи працюють гуртки від Боярського екологічного центру Чарівний пензлик (кер. Сірик С.П.) та «Пізнаємо рідний край» (кер. Павлович О.С.).

  1. Правовиховна робота.

У навчальному закладі з учнями організовано такі форми правового навчання і виховання:

— тематичні загальношкільні лінійки та класні години,

— конкурси, інтелектуально-розважальні ігри, дебати,

— лекції, бесіди на правову тематику,

— анкетування,

— зустрічі з працівниками правоохоронних органів,

— уроки правознавства,

— олімпіади з правознавства,

— індивідуальні бесіди з важковиховуваними учнями,

— батьківські лекторії,

— відвідування проблемних сімей вдома.

Соціальним педагогом школи регулярно проводяться корекційно-розвивальні заняття з учнями групи ризику та учнями, що потрапили у складні життєві умови.

  1. Соціальний захист.

Соціальна підтримка дітей пільгових категорій, що навчаються у школі, проводиться згідно з діючим законодавством. На початок навчального року були підготовлені списки учнів пільгових категорій. Кількість дітей у них становить:

  • напівсиріт і позбавлених батьківського піклування – 5;
  • інвалідів –3;
  • діти, які мають чорнобильські посвідчення – 5;
  • дітей з багатодітних сімей – 30;

— дітей учасників АТО —  9.

Ці діти постійно перебувають у центрі уваги адміністрації школи.

За бюджетний кошт діти щоденно отримують безкоштовне гаряче харчування у шкільній їдальні з розрахунку 16 грн. на особу.

  1. Профорієнтаційна робота.

Професійна підготовка молоді починається ще в шкільні роки. Завдання школи – підготувати підростаюче покоління до свідомого вибору професії. Профільне самовизначення зорієнтоване на надання психолого-педагогічної допомоги учням у прийнятті рішення щодо вибору профіля навчання та створення умов для готовності підлітків до соціального, професійного і культурного самовизначення в цілому.

Профорієнтаційна робота у школі здійснюється під час навчально-виховного процесу, розширення знань про професії на уроках. Якісному формуванню свідомості у виборі майбутньої професії слугують екскурсії на виробництво, позакласні виховні заходи, анкетування учнів, діагностична робота. Надається методична і консультативна  допомога батькам та учням з питань професійного самовизначення.

Значна профорієнтаційна робота з учнями, високий рівень підготовки випускників свідчить про те, що за минулий навчальний рік усі дев’ятикласники працевлаштовані, з них близько 50 % продовжили навчання у 10-му класі. Серед минулорічних випускників 11-х класів 85% вступили у ВУЗи, 15 % — у коледжі, училища, причому 61%  випускників вступили на бюджетну форму навчання.

  1. Співпраця з батьками.

Виховання учня в школі і сім’ї – щоденний нерозривний процес. Тому педагогічний колектив працює у тісній співпраці з батьківським колективом з метою створення найсприятливіших умов для самореалізації та розвитку школяра. Батьки є соціальним замовником школи, а тому беруть активну участь у навчально-виховному процесі. Вони є учасниками позакласних заходів, пов’язаних з професіями, світом захоплень, родинними святами.

  1. Збереження і зміцнення здоров’я учнів та працівників.

Медичне обслуговування учнів та працівників школи організовано відповідно до нормативно-правової бази. Для якісного медичного забезпечення учнів та вчителів у закладі обладнаний медичний пункт, де працює шкільна медична сестра, яка організовує систематичне та планове медичне обслуговування учнів, забезпечує профілактику дитячих захворювань. Щорічно на базі центральної районної лікарні діти проходять медичне обстеження. . Відповідно до результатів медичного огляду дітей, на підставі довідок лікувальної установи у школі формуються спеціальні медичні групи, а також уточнені списки учнів підготовчої, основної групи та групи звільнених від занять фізичною культурою на навчальний рік. Відповідно цих списків видається наказ по школі. Медичне обслуговування працівників школи організовано також на базі Забірської амбулаторії. Вони щорічно проходять поглиблений медичний огляд у березні за графіком кабінету профогляду медичної установи. Працівники їдальні проходять медичні огляди два рази на рік. Огляди відбуваються за рахунок держбюджету. На проходження медичного огляду кожному працівнику школи виділяється два дні. Проходження медичного огляду фіксується в санітарних книжках установленого зразка, які реєструються і зберігаються у медичної сестри школи.

Важливим аспектом збереження здоров’я учнів є створення умов для раціонального харчування дітей протягом перебування у школі. Організація харчування учнів закладу регламентується законами України «Про освіту» «Про загальну середню освіту», «Про охорону дитинства», Постановою Кабінету Міністрів України від 22.11.2004 № 1591 «Про затвердження норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах», іншими нормативними документами. Згідно з вищезазначеними документами, учні 1-4 класів забезпечуються безоплатним одноразовим харчуванням у їдальні школи. Як додаток до денного раціону дітей у школі працює буфет.

Цікавими оздоровчими заходами у школі є проведення традиційного Дня здоров’я, шкільної спартакіади, показ відеофільмів про шкоду куріння, наркотиків, алкоголю, виступи шкільної медичної сестри на загальношкільних лінійках. У планах виховної роботи кожного класного керівника є розділ «заходи по збереженню життя і здоров’я дітей» де запланована певна робота оздоровчого характеру з класом.

  1. Стан охорони праці та безпеки життєдіяльності.

Робота з охорони праці, безпеки життєдіяльності, виробничої санітарії, профілактики травматизму дітей у побуті та під час навчально-виховного процесу визначається у діяльності педколективу як одна із пріоритетних і проводиться відповідно до Законів України «Про охорону праці», «Про дорожній рух», «Про пожежну безпеку», Державних санітарних правил і норм улаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організацій навчально-виховного процесу, та інших численних нормативних актів, які регламентують роботу школи з цих питань. Стан цієї роботи знаходиться під постійним контролем адміністрації школи. Наказом по школі призначається відповідальний за організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності у закладі, створено службу з охорони праці, сплановані заходи.

На початку навчального року, напередодні канікул та святкових днів проводяться інструктажі з безпеки життєдіяльності серед учнів, відпрацьована програма вступного інструктажу. Регулярно відбуваються цільові інструктажі з учнями перед екскурсіями, походами, спортивними змаганнями. У школі в наявності необхідні журнали з реєстрації всіх видів інструктажів з питань охорони праці. Кожна класна кімната, кабінет, спортзал має необхідний перелік документації з питань безпеки життєдіяльності. Питання охорони праці та попередження травматизму неодноразово обговорювалися на нарадах при директорові. У 2017 році питання охорони праці та безпеки життєдіяльності перевірялося державним інспектором СНС.

Вивчаючи стан травматизму серед учнів, можна відмітити, що в навчальному закладі здійснюється належна робота щодо попередження нещасних випадків, створення безпечних умов навчання. Разом з тим залишаються невисокі показники травматизму дітей на уроках фізкультури та під час перебування дітей у школі. В школі розроблено низку заходів щодо попередження травматизму учнів, проведена відповідна робота з учителями. Причини виникнення травм з’ясовуються, аналізуються.

  1. Фінансово-господарська діяльність.

Будівля школи прийнята в експлуатацію 43 роки назад. Але не зважаючи на великий вік та зношеність, адміністрація школи разом з колективом постійно працює над удосконаленням матеріально-технічної бази, підтриманню її у робочому стані. Фінансування потреб школи проводиться централізованою бухгалтерією відділу освіти. Протягом навчального року систематично здійснювалася виплата заробітної плати працівникам школи. Вчасно здійснювалася бухгалтерією оплата за спожиті школою енергоносії. Завдяки злагодженості відповідальних за економію працівників, школа не виходить за ліміти спожитих енергоносіїв. Працівниками централізованої бухгалтерії планово проводиться інвентаризація майна, зауважень щодо забезпечення його збереження та оприбуткування немає. Також за кошти відділу освіти здійснюється ремонт та технічне  обслуговування шкільної оргтехніки.

Протягом навчального року за рахунок спонсорських асигнувань здійснено закупівлю стендів у кабінет біології.

За рахунок благодійних коштів батьків покращено матеріальну базу навчально-виховного процесу. Про що докладніше може розповісти голова батьківського комітету.

Адміністрацією школи приділяється достатньо уваги естетичному вигляду навчального закладу. В період літніх канікул планується декорування стін у коридорах. Подвір’я школи завжди прибране, доглянуте. На квітниках щороку висаджуються квіти, які протягом літа доглядаються, своєчасно обрізаються дерева, кущі. Фарбується огорожа, біляться бордюри. Обслуговуючим персоналом проводиться скошування трави на газонах, винесення та періодичне вивезення сміття з території школи.

За період 2017 – 2018 років адміністрацією Забірської ЗОШ І-ІІІ ступенів було подано клопотання та бюджетні запити з приводу поліпшення матеріально-технічної бази школи.

До відділу освіти були направлені клопотання:

— про ремонт та сценічне обладнання актової зали (ремонт було зроблено, але сцену не обладнано);

— про надання комп’ютерної техніки;

— про забезпечення школи миючими та дезінфікуючими засобами;

— про потребу шкільної документації;

— бюджетний запит на канцелярські та малоцінні товари;

— клопотання про забезпечення нової української школи згідно з вимогами чинного законодавства.

Також починаючи з 2016 року було направлено дефекті акти ( з фото-підтвердженням) про стан будівлі школи з метою капітального ремонту проблемних ділянок будівлі та огорожі території.

Відділом освіти у 2017-2018 н.р. було прооплачено господарські товари на загальну суму 19 200 грн., заправку картриджів на 2400 грн. та куплено принтер на суму 5100 грн.

В літній період 2017 року було отримано миючі та дезінфікуючі засоби, а також медикаменти на суму 7000 грн.

Нещодавно нами було отримано 2 магнітні дошки, 2 столи для вчителя.

У 2017-2018 н.р. було укладено договір на придбання канцелярських товарів та договір на придбання сантехнічних засобів.

У серпні 2017 року були зроблені роботи по очистці  каналізаційної та опалювальної систем, водопровідної мережі, встановлено знезаражувач питної води (ОДВ). Придатність її до вживання підтверджена  протоколом Києво-Святошинського районного відділу лабораторних досліджень. А також було прочищено вентиляційну систему.

Від батьківського комітету школи були направлені клопотання районним депутатам Кострубі А.Г. (двічі) та Осадчій К.С. про забезпечення потреб навчально-виховного процесу, оновлення матеріально-технічної бази школи та упорядкування території навчального закладу.

  1. Управлінська діяльність.

Управління школою здійснюється згідно річного плану роботи школи, плану внутрішньо шкільного контролю та календарних планів вчителів-предметників і планів виховної роботи класних керівників. Така система планування, що відпрацьована у школі і заснована на взаємодії всіх ланок, підрозділів та учасників навчально-виховного процесу, забезпечує координацію їх діяльності, єдність вимог, контролю та взаємоконтролю в процесі роботи, сприяє досягненню ефективності та вдосконаленню навчально-виховного процесу й забезпечує планомірний розвиток школи.

У навчальному закладі в наявності усі нормативно-правові документи, що регламентують діяльність загальноосвітнього навчального закладу.

Контроль — це важлива, складна та об’єктивно необхідна функція управління. У школі ефективність здійснення контролю зумовлює якість реальних і подальше прогнозування бажаних показників розвитку закладу освіти, його навчально-виховного процесу та діяльності всього шкільного колективу. Контроль дозволяє тримати в полі зору управління найважливіші питання школи, своєчасно реагувати на відхилення від норми та на негативні явища, знаходити невикористані резерви, підтримувати оптимально трудову атмосферу в колективі. У школі адміністрацією використовується багато різних форм контролю за станом навчально-виховного процесу і , в першу чергу, таких традиційних як вивчення викладання стану предметів та виконання навчальних планів та програм, перевірка класних журналів, щоденників поведінки, тощо. Під час здійснення внутрішньо шкільного контролю за рівнем викладання навчальних предметів заступником директора школи Світланою Миколаївною використовуються діагностичні картки аналізу та вивчення стану викладання предметів з використанням комп’ютера. Аналіз результатів внутрішньо шкільного контролю знаходить відображення у рішеннях педагогічної ради школи, відповідних наказах по навчальному закладу. Крім контролю за рівнем знань та навчальних досягнень учнів проводяться систематичні дослідження стану відвідування занять та стану навчальної дисципліни. За результатами моніторингу адміністрація школи приймає певні управлінські рішення щодо конкретних учителів та учнів.

Враховуючи сучасні вимоги, стиль керівництва школою більш близький до демократичного, так як більшість рішень приймаються на основі врахування думки колективу й інтересів справи, створюється такий мікроклімат, коли успіхи кожного сприймаються позитивно, ініціатива й самостійність підтримується, повноваження делегуються. Директор школи у роботі з працівниками дотримується партнерського стилю керівництва. Проблеми обговорюються й виробляються різні варіанти рішення, з них обирається найбільш оптимальний, затверджується і в подальшому здійснюється. Основними формами спілкування є наради, індивідуальні бесіди, інформування. Контроль здійснюється не заради пошуку винних, а заради позитивного кінцевого результату. На моє переконання, завдяки такому стилю керівництва у школі залишається мінімум агресивності, наявне творче вирішення справ; переважають такі методи керівництва як порада, особистий приклад, похвала; ставлення до людей – шанобливе, вимогливість поєднується із справедливістю, спілкування ввічливе, поважливе, рідко з наказом. У зв’язку з цим я надаю колегам більше самостійності, відповідної їхній кваліфікації і характеру роботи, створюю необхідні умови для самореалізації. У кожному зі своїх підлеглих бачу, насамперед, особистість у всьому розмаїтті її людських якостей і властивостей. Таких якостей у адміністративній роботі вимагаю не тільки від себе, а й від своїх заступників.